Extra 330 SC od Multiplexu je perfektně vymyšlená, dobře létající hračka. V limitované edici RR navíc téměř hotová. Když nepočítám výměnu MPX konektoru za válcové konektory, které používám na svých akumulátorech, je prozatím jediné drobné vylepšení, které jsem na své Extře udělal oproti stavu, jak jsem letadlo vybalil z krabice, přemístění regulátoru.
Nevím jak je tomu u Vašich exemplářů, ale moje Extra měla regulátor, včetně přívodů, poměrně velkého odrušovacího toroidu a konektoru, umístěný ve stejném prostoru, jako "šuplík" pro baterku. Podle fotek v RCR 12/2016, kde zveřejnil test této Extry Vládislav Plichta, bych řekl, že to tak bude u většiny modelů v provedení RR. Přestože jsem se snažil regulátor přilepit oboustrannou lepící páskou k boční stěně trupu tak, aby co nejméně překážel, bylo při výměně baterky znát, že to není úplně ideální řešení.
Díky tomu, že propojení regulátoru a motoru je realizováno konektory, nabízí se možnost jednoduchého přemístění regulátoru do prostoru pod překližkovým ložem baterky. Stačí povolit dva vruty a sejmout vrtulový kužel, povolit zajišťovací matku vrtule a demontovat vrtuli se středící deskou kuželu. Následně povolit 4 šrouby s Imbusovou hlavou, kterými je připevněn motor k plastové motorové přepážce a motor s regulátorem vytáhnout jako celek mimo model. Tady pozor - šrouby jsou v matkách motorové přepážky pravděpodobně zalepeny a tak použitý Imbus 2 musí být kvalitní a v perfektním stavu! Při použití vymačkaného šestihranu spolehlivě zničíte drážky v hlavách šroubů a ocitnete se v těžko řešitelné situaci!
Následně je potřeba si označit odpovídající vývody regulátoru a motoru a poté rozpojit konektory. Regulátor jde zastrčit do prostoru pod ložem baterky vylehčovacími otvory v místě uchycení křídla. Peanem vystrčíme konektory motoru pod motorovou přepážkou ven, kde je propojíme s motorem. Následně namontujeme motor s vrtulí a kuželem do původního stavu a konektory pro připojení baterie vystrčíme vylehčovacími otvory lože baterky tak, aby související kabely nepřekážely při montáži křídel, ani "šuplíku" baterky. Šroubky pro montáž motoru přitom během zpětné montáže opět pojistíme (např. pomocí Loctite 243).
Já používám u všech podobných modelů válcové zlacené konektory o průměru 4 mm, proto jsem mohl každý přívod prostrčit nad lože baterek zvlášť - viz fotografie.
Toto umístění regulátoru má následující výhody:
- Regulátor je v místě, kde vůbec nepřekáží při výměně baterky.
- Regulátor je v dobře větraném prostoru nad velkým otvorem, kde vystupuje část chladícího vzduchu.
- Regulátor může být v tomto prostoru volně vložen bez přilepení ke stěně trupu (Elapor je velmi dobrý tepelný izolant), proto se mnohem lépe chladí.
- Vývody motoru byly u původního řešení násilně ohnuty do směru nad lože baterek. U nového řešení vodiče přirozeně míří do potřebného směru.
V souladu s doporučením Vladislava Plichty jsem ještě demontoval plastovou západku, která jistí "šuplík" baterie a kapkou řídkého vteřinového lepidla pojistil plastovou páčku na ocelovém táhlu proti nechtěnému posunutí.
Pro zjednodušení vkládání "šuplíku" s baterkou do modelu jsem smirkovým papírem mírně zakulatil hrany předního "nosu" a spodní části kolmé přepážky "šuplíku".
Pro F3M.cz sepsal Laďas